Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hensættelsesperioder for DSB´s damplokomotiver (Generelt)

af Dampfmeisteren ⌂, 29/12 2011, 22:15 (4712 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Til Dampfmeisteren:
At P maskinerne var i dårlig stand kan Du have ret i. Men..... P925 og P927 blev udrangeret i 1958 og jo selvsagt hensat væsentligt tidligere. Disse lokomotiver havde som mere eller mindre overvejende praksis hos DSB - henstået udendørs og bar naturligvis præg af dette udadtil. Men... 14 år senere i 1972 anvendtes den enes kedel ikke desto mindre til P917. Denne havde trods alt kørt til 1967 og været hensat indendørs i Næstved. Og således "kun" henstået i 5 år. Et miserabelt ydre viser intet om kedlens og for den sags skyld fyrkassens tilstand. Afgørende er således kedel- og fyrkassekarakterer og naturligvis revisionsfristen.

Hej Bjarne

Jamen du har da helt ret i dine betragtninger.

Men dit oprindelige spørgsmål var om de store strækningslokomotiver, der var hensat i rækker i blandt andet Langå og Skanderborg udgjorde en strategisk reserve.

Jeg mener bare ikke at man kan tale om en strategisk reserve, når maskinerne kun efter længere værkstedsophold kan genindsættes i driften.
De svenske stragetiske lokomotiver blev repareret, opsmurt og indfedtet og gemt af vejen tørt og godt i "lokskjul".

Det er uinteressant at kedlen og fyrkassen er i god stand, når resten ikke virker eller er demonteret. Efter henstand i det fri, skal som minimum alle kedelrør udskiftes og kedlen løftes af rammen. Alene der mener jeg at kunne afvise at disse maskiner kan bruges til noget som helst - andet end at afvente at skrotprisen steg - desværre.

Det var også ærgeligt at man valgte det helt rigtige produkt, da man skulle erstatte de store strækningslokomotiver. Havde man valgt at satse 100% på Frichs - som flere folketingsmedlemmer ønskede - ja så havde dampen måske varet så længe - så jeg der er årgang 1972 kunne huske at se plandrift i DK.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
DSB MO1986

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak