Hensættelsesperioder for DSB´s damplokomotiver (Generelt)
Hej Steff.
En teori,der måske kan bruges. Maskinerne er leveret i løbet af 1941.
Hvis en revisionsperiode sættes til 6 år, ville alle maskiner forfalde løseligt set i 1947-1953-1959 og igen i 1965. Hvis en revision tager lidt tid, så passer det meget godt med, at hele puljen er blevet hensat omkring 1966 ved forfald til en ny S-Revision, hvilket man nok ikke ville ofre, da MZ var bestilt til levering i 1967 og alle 59 MY var leveret og i drift sammen med 45 MX.
Venlig hilsen
Flemming J
Fandt lidt mere i egne noter vedr. udrangeringen af H II. DSB havde forespurgt Handelsministeriet om tilladelse til udrangering, da lokomotiverne åbenbart var belagt med restriktioner. Handelsministeriet havde ikke nogen bemærkninger og ved skrivelse M8653/67 af 16. november 1967, blev alle H II herefter udrangerede. Nr. 783 overgik dog til det kommende jernbanemuseum og hvor man nu i Roskilde hos DSB museumstog er ved at revidere lokomotivet.
Om denne bestemmelse gjaldt andre lokomotiv litra ved jeg stadig ikke. Men årsagen til at alle H II røg ud på en gang var bl.a. denne, at de kvalitetsmæssigt ikke var de bedste og at deres kedel- og fyrkassekarakterer var dårlige, ligesom man kunne klare sig med de tilbageblevne H I og N, alternativt E i godstrafikken, hvis nødvendigt.