Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

reflektioner over H maskiner (Generelt)

af shipmik, 28/12 2011, 07:28 (4714 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Det er lidt pudsigt, at H (II) maskinerne 783 og 785 nævnes i denne tråd. Det fik mig til at tænke på flere historier, som jeg bærer rundt på efter overlevering fra min far. Han var fra 1948 og til 1959 lokomotivfyrbøder og lokomotivfører ved maskindepotet i Aalborg. Og netop disse to maskiner er der historier om. De blev efter april 1957 brugt til et godstogspar fra Aalborg til Århus og tilbage. Indtil 1957 blev togparret kørt af Aalborgs stolthed H 790. Da den blev "taget" fra Aalborg og indsat i skinneslibetoget fik Aalborg folkene H (II)-maskiner. H 783 nævnte han som en skrammel maskine, der var lavet i krigsmaterialer og som havde et ekstra stort vandforbrug. Derfor fik den hurtigt øgenavnet vandvognen. H 785 havde de længe problemer med. Min far, hans faste lokomotivfører Vibe, havde flere gange rapporteret om en mislyd ved maskinen, men uden at værkstedet i Aalborg kunne finde nogen fejl. De to på lokomotivet fandt den selv en kold vinternat med snevejr, hvor de var på vej hjem fra Århus med et træk vogne. Der lød der er kæmpe brag ude fra forenden af lokomotivet. Fyrbøder Mikkelsen og Fører Vibe var ret enige om at de ikke ville holde stille i snevejr og kulde syd for Ellidshøj for at vente på en hjælpemaskine, men fortsatte og håbede det bedste hele vejen til Aalborg. Det viste sig umiddelbart efter at der havde været en fejl på maskinen tidligere. Et fragment af stemplet i den inderste cylinder var løst og blev skubbet rundt i cylinderen og gav mislyde. Den nat kom fragmentet i klemme mellem stemplet og cylindervæggen og bevirkede at stemplet blev smadret.
H (II) maskinerne blev som nævnt sat ind i stedet for H 790, som var Aalborgs største maskine nogensinde. Op gennem 1950'erne blev maskinen brugt til et godstog til Århus og hjem igen og kun af Aalborg personale. Alle i Aalborg - både værkstedsfolkene og lokomotivfolkene - var ret glade for 790, der blev passet og plejet efter alle kunstens regler. Som min far har fortalt: Der var en rigtig god H maskine og når den blev passet godt gik den som en drøm. Et rigtig fint lokomotiv, som blev helt ødelagt af at trække skinneslibetoget. Lokomotivfører Mikkelsen var indtil sin død i juli 2010 medlem af klubben af pensionerede lokomotivførere og lokomotivmestre ved maskindepotet i Aalborg. Klubben officielle navn er: Klub H 790. Den har et lille klub lokale hos DSB i Aalborg og i lokalet hænger front nummerpladen fra 790 pudset og poleret og opsat på en teaktræsplade. Ikke at medlemmer ligger på knæ og bruger den som alter (Det er de for gamle til) men for at holde mindet om Aalborg stolt godstogslokomotiv i hukommelsen.
Sådan helt uvidenskabeligt og som nævnt efter overlevering fra forrige generation

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak