Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)
Nyt materiel løser ikke de problemer, som er på Kystbanen. Det er driftsformen, som skaber forsinkelserne.
Findes der andre muligheder end at gå over til S-tog på Kystbanen?
Jo, at gå over til fjernbanedrift på S-banen og retningsdrift på de fire spor Klampenborg - Roskilde. Det vil skabe luft Kbh H - Klampenborg. Endvidere kan togløb med en HH-tunnel forlænges ind i Nord-Skåne og Halland. Det giver passagerunderlag for flere gennemgående tog Kbh H - Helsingør. Desværre vil det udsætte DSB for svensk konkurrence på Kystbanen, så det er nok ikke politisk gennemførligt.
Hvorfor ville det ikke være gennemførligt politisk hvis der skulle være svensk konkurrence? Det fungerer da fint på Øresundsbanen?
Det er jo netop det det ikke gør. Derfor kører der også et forslag om at bygge vendespor for svenske tog på CPH Kastrup (lufthavn) station. Og derfor strander alle forslag om en 5 km togtunnel Helsingør - Helsingborg.
Hvordan kan det være?
Jo flere tog jo bedre.