Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af anho, 10/3 2022, 17:02 (987 dage siden) @ KKLD

Retningsdrift: ↓↓↑↑
Linjedrift: ↓↑↓↑

Retningsdrift er oftest anset som det bedre valg fordi man så lettere kan skifte mellem stoptog og hurtigtog. Men i screeningen fra 2011 er et sådant skift ikke relevant på stationerne Hellerup-Klampenborg, og der er betydeligt mere omlægningsarbejde end hvis man går efter linjedrift i stedet.

Tanken var ganske rigtigt linje F Ny Ellebjerg-Nørrebro-Hellerup-Klampenborg, og så to andre linjer til at betjene kystbanen nord for Klampenborg. Jeg satte ikke nogen bogstaver på de to, for de nordlige linjer skifter jo alligevel rundt med et par års mellemrum. H har jo ikke altid haft endestation på Østerport, og B har ikke altid kørt til Farum. Men jo, som det ser ud nu vil det formentlig blive H til Nivå og C til Helsingør, med overhaling på Klampenborg (eftersom H afgår i nordlig retning kun 2 minutter før C, og H skal derfor overhales for at C kan fungere som hurtigtog). Det giver kun 20-minuttersdrift mellem Kokkedal og Klampenborg, men det er stadig bedre end den nuværende situation.

Alternativt kan man køre to linjer på ringbanen, begge i ti-minutters drift. F kører hvert tiende minut mellem Ny Ellebjerg og Klampenborg med stop ved Charlottenlund og Ordrup, mens M kører hvert tiende minut mellem Ny Ellebjerg og Nivå, ad de østlige spor mellem Hellerup og Klampenborg uden stop. C kører til Helsingør, H vender stadig ved Østerport (eller Carlsberg?)

Men det kunne jo også ende med at blive A til Helsingør og så C til Hillerød, hvis køreplanlæggerne regner sig frem til at det fungerer bedre.

Og som sagt tidligere, så mener jeg egentlig kun at man bør gå efter S-tog på Kystbanen hvis der samtidig bygges en S-togstunnel nr 2 under København - og hvis sådan en bliver bygget, så ændrer linjerne sig med garanti også!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak