STRÆKNINGER VI ELEKTRIFICERER HOLBÆK-KALUNDBORG (Generelt)
Selvom DSB har valgt noget mere eksklusivt interiør end NS har de stadig købt et billigt tog, når det bl.a. ikke udnytter den fulde frirumsprofil vi har i Danmark.
Det er vel mere pga. risikovillighed end pris tænker jeg. Standardtog findes til svensk/norsk fritrumsprofil eller tysk/europæisk fritrumsprofil.
Derudover skal man ikke mere end at tage et blik på tagkonstruktionen, hvor man på andre togsæt har valgt at inkorporere elektronikken på en fin afsluttet facon, så ligner det at det bare er blevet smidt på på Coradia stream, uden nogen reel afslutning. Det gjorde IC4 i det mindste.
På IC4 ligger alt skidtet jo under gulvet, men på et lavgulvstogsæt er der ikke rigtig plads andre steder end på taget. Men dit billede viser også toget uden de skørter der er monteret efterfølgende for at dække for det værste. Alstoms præsentationsvideo viser at DSB's også får disse skørter, så alt elektronikken ikke er så tydeligt når man står på perronen.
Man kan sikkert godt få det hele pakket ind, men så giver det bare en højere vægt, højere energiforbrug og mere bøvl for værkstedet.
--
Mvh Anders