Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)
Har du overhovedet læst den tråd du kommenterer på? Vi har jo allerede været hele den diskussion igennem.
Hvis man ombygger 80 meter af hver perron først, så skifter til S-tog, og derefter hæver de resterende 150 meter, kan det godt løbe rundt. De 150 meter giver mulighed for 5-vogns dobbeltdækkertog, og de 80 meter giver mulighed for et SA-sæt - og i 10-minuttersdrift kan det nok godt klare Kystbanens passagermængde, omend det bliver lidt trangt indtil resten af perronen er blevet hævet.
Ellers er der vel også forskellige løsninger der kan tages i brug.
- Nogle stationer kan få togbusser uden de helt store konsekvenser (Skodsborg+Vedbæk).
- I Rungsted Kyst, Nivå og Snekkersten har man tre perronspor, så man til nøds kan afvikle trafikken fra et eller to spor.
- Man kan benytte et stillads til at sikre højde på en del af perronen, mens resten ombygges. Måske kan stilladset endda stå et andet sted end den eksisterende perron under ombygningen.
I Horsens forventer Banedanmark at det vil tage en spærring på ca. 60 dage pr. spor at hæve perronerne, så hvis man tager en hel sommerspærring så er det kun mængden af ressourcer der sætter begrænsningen. I sådan en spærring kan man tage de mest problematiske stationer som Espergærde, Humlebæk og Kokkedal der kun har to perronspor og relativt mange passagerer.
På den anden side skal man heller ikke undervurdere hvor vanskeligt det er at skifte system på en jernbane. De to nyere eksempler, hvor man dog er skiftet til light rail, har begge haft markante overskridelser af tidsplanen. Vi har Grenå- og Odderbanen herhjemme men også jernbanen fra Schiedam og Hoek van Holland der lukkede 1. april 2017 fordi den skulle indlemmes i Rotterdams metronet. Forventning var at omdannelsen skulle tage 5 måneder, men det første metrotog med passagerer kørte ikke før 1. november 2019. Det sidste stykke til den nye endestation "Hoek van Holland Stand" åbner først her til sommer.
--
Mvh Anders