Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af tgsen, 13/3 2022, 15:43 (984 dage siden) @ KKLD

Nyt materiel løser ikke de problemer, som er på Kystbanen. Det er driftsformen, som skaber forsinkelserne.


Findes der andre muligheder end at gå over til S-tog på Kystbanen?


Jo, at gå over til fjernbanedrift på S-banen og retningsdrift på de fire spor Klampenborg - Roskilde. Det vil skabe luft Kbh H - Klampenborg. Endvidere kan togløb med en HH-tunnel forlænges ind i Nord-Skåne og Halland. Det giver passagerunderlag for flere gennemgående tog Kbh H - Helsingør. Desværre vil det udsætte DSB for svensk konkurrence på Kystbanen, så det er nok ikke politisk gennemførligt.


Hvorfor ville det ikke være gennemførligt politisk hvis der skulle være svensk konkurrence? Det fungerer da fint på Øresundsbanen?

Det er jo netop det det ikke gør. Derfor kører der også et forslag om at bygge vendespor for svenske tog på CPH Kastrup (lufthavn) station. Og derfor strander alle forslag om en 5 km togtunnel Helsingør - Helsingborg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak