Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)
På Kystbanen er det dog muligt bare at hæve perronerne. Ingen sideforskydning, ingen sporsænkning. Derfor kan det gøres mens banen er i drift. Man kan måske komme ud i kreative løsninger i Nivå og Espergærde hvor stationsbygningerne ligger tæt på perronkanten, men ellers er der rigeligt med plads.
Nej, det kan ikke gøres mens banen er i drift. De nuværende tog kan ikke betjene stationer med perroner i S-togshøjde, og S-tog kan ikke betjene de 55 cm perroner der er på Kystbanen i dag. Så når du har ombygget en perron, har du udelukket stationen fra driften, indtil det nye materiel er på plads.Så enten skal udelukke stationer fra driften en efter en, indtil de alle er bygget om, eller også skal du spærre hele strækningen og tage alle stationerne på én gang. Begge dele skal stadig koordineres med levering af nye tog til at køre på strækningen.
Trapper, gangbroer og elevatorer skal forresten også bygges om til de nye forhold. Jeg tror også Hellerup, Rungsted og Helsingør vil give problemer ifht perronhøjde og bygninger.
Eller vælg 76 cm som ny standard. Det giver 21 cm ned til fjernvarme standard og 15 cm op til S-togsstandard. Det er udholdeligt i det korte løb.