Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)
Hvis man køber nogle regionaltog der kan det samme som s-tog... og så kalder dem for s-tog, men kører stadig på fjernbanenettet... Er driftsformen så ændret? Jeg har umådeligt svært ved at forstå det ændrer noget bare at kalde det s-tog.
Nej, men pointen er jo netop at de ikke skal køre på fjernbanenettet. Selv hvis man bruger 2-strømstog så man kan fortsætte med 25kV AC, så får man stadig fordelen ved CBTC, der gør det muligt at køre tog tættere på hinanden. S-togene har også kortere ophold på stationerne.
Kystbanen er ikke anderledes indrettet end Nordbanen eller Frederikssundbanen - som begge to har en fantastisk rettidighed, helt uden behov for et 3. spor. Grunden til at de har så høj en rettidighed er, at alle togene på deres skinnenet er identiske, og at de kører i samme trafikmønster (nærbanekørsel). For at opnå samme omstændigheder på Kystbanen er der to muligheder: enten afskære den fuldstændigt fra den øvrige trafik (hvilket formentlig ville ske ved Østerport), eller koble den på S-togsnettet.
At bygge et tredje spor på den sydlige del af Kystbanen ville være en ekstremt bekostelig affære især på den sydlige del hvor der er mange broer og høje banedæmninger. Jeg har svært ved at forestille mig at det ville medføre færre udgifter og gener end en konvertering til S-tog - som minimum ville det kræve at man lukker ét spor ned på hver station i ombygningsperioden, hvorimod perronforhøjelser kan gøres i etaper mens man holder begge spor åbne. Det ville medføre en periode med ekstremt ustabil drift. Og derudover er det tydeligvis ikke nødvendigt, når nu alle S-togsbanerne har høj rettidighed med kun ét spor i hver retning, selvom de har dobbelt så høj frekvens som Kystbanen. Faktisk har Kystbanen flere overhalingsmuligheder end Nordbanen.