STRÆKNINGER VI ELEKTRIFICERER HOLBÆK-KALUNDBORG (Generelt)
For passagerne er det nok meget godt at de kommer til at blive befordret i en Coradia Stream fra DSB end et batteritog fra Lokaltog. De danske lokalbaner er ikke ligefrem kendt for at bestille andet end den allermest skrabede version af togsæt.
Hvad får dig til at tro at DSB ikke har valgt et skrabet produkt?
Mig bekendt var prisen pr. siddeplads vigtig i dét udbud.
Dog ses der også på seneste MVJ-udbud at økonomi var vigtigere for trafikkøberen (staten) end det produkt der rent faktisk bliver leveret.
Når man vægter pris højt og ikke ser på noget andet; tja, så får køber hvad han bestiller. Ergo, det angribelige er en dårlig evalueringsmodel fra trafikkøbers side. Vinderen har blot læst betingelserne rigtigt.
Man kan, når det gælder materielanskaffelser, koge det ned til at kunden hos Arriva og lokalbanerne er trafikkøberne, mens det hos DSB i højere grad er passagererne. Trafikkøberne har bare fejlet i at stille krav til komfortniveauet i togene.
"Kunden" er IKKE de rejsende uanset selskab, men trafikkøber. De rejsende er blot et nødvendigt onde.