STRÆKNINGER VI ELEKTRIFICERER HOLBÆK-KALUNDBORG (Generelt)
For passagerne er det nok meget godt at de kommer til at blive befordret i en Coradia Stream fra DSB end et batteritog fra Lokaltog. De danske lokalbaner er ikke ligefrem kendt for at bestille andet end den allermest skrabede version af togsæt.
Hvad får dig til at tro at DSB ikke har valgt et skrabet produkt?
Mig bekendt var prisen pr. siddeplads vigtig i dét udbud.
Selvom prisen pr. siddeplads er vigtig, så medfulgte der øjensynligt også nogle minimumskrav til komfortniveauet.Når man kigger på de foreløbige visualiseringer så er DSB's version af toget noget mere eksklusivt indrettet end dem til NS hvor indretningen virker ekstrem billig. Bare se det bord der er tyvstjålet fra et børnværelse uden kopholdere eller skraldepose/-spand og fastgjort til gulvet med en bred pæl der gør det svært at komme ind og ud af vinduespladserne.
Her vil jeg rose Nordjyske Jernbaner for trods alt at have tilkøbt klapborde og små borde med kopholdere i træ i Lint-togene.
Rejsetiderne er dog også for de fleste kortere i Holland, men man kommer alligevel op at ramme de halvanden til to timer på Den Haag-Eindhoven og Amsterdam-Bruxelles.
Dog ses der også på seneste MVJ-udbud at økonomi var vigtigere for trafikkøberen (staten) end det produkt der rent faktisk bliver leveret.
Når man vægter pris højt og ikke ser på noget andet; tja, så får køber hvad han bestiller. Ergo, det angribelige er en dårlig evalueringsmodel fra trafikkøbers side. Vinderen har blot læst betingelserne rigtigt.
Det er også klart en kritik af køber. Selv Arriva holdte et helt foredrag til en jernbanekonference over hvor elendigt det udbud var efter de havde vundet det.
Man kan, når det gælder materielanskaffelser, koge det ned til at kunden hos Arriva og lokalbanerne er trafikkøberne, mens det hos DSB i højere grad er passagererne. Trafikkøberne har bare fejlet i at stille krav til komfortniveauet i togene.
"Kunden" er IKKE de rejsende uanset selskab, men trafikkøber. De rejsende er blot et nødvendigt onde.
Som jeg skriver, så når det gælder materielanskaffelser, så virker det til at DSB ikke stiller sig tilfreds med laveste fællesnævner og er i højere grad styret af de rejsendes behov. Det er helt ned til sådan nogle detaljer som sædebetræk hvor IC3'erne faktisk fremstår ganske moderne fordi de nu kører på tredje design af sædebetræk. Det oprindelige lyseblå betræk med lilla "hovedpuder" ville jo være håbløst umoderne i dag. Man må formode at det er for at levere et moderne produkt til de rejsende at man har opdateret indretningen flere gange i IC3.Hos lokalbanerne så er de rejsende reelt set kunder ved Movia, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab. Så for lokalbanerne er det vigtige ikke hvad de rejsende vil have, men hvad trafikkøberen vil have. Hos Arriva kan man også være ligeglade med hvor mange passagerer der er i togene og der er åbenbart ikke krævet en renovering af de ældste togsæt i udbuddene, som man ellers typisk ser i Tyskland når gamle tog "genbruges" i nye udbud.
Selvom DSB har valgt noget mere eksklusivt interiør end NS har de stadig købt et billigt tog, når det bl.a. ikke udnytter den fulde frirumsprofil vi har i Danmark. Derudover skal man ikke mere end at tage et blik på tagkonstruktionen, hvor man på andre togsæt har valgt at inkorporere elektronikken på en fin afsluttet facon, så ligner det at det bare er blevet smidt på på Coradia stream, uden nogen reel afslutning. Det gjorde IC4 i det mindste.
Begge billeder fra Wikipedia
Billedet af coradia stream er af den hollandske version. Man kan håbe det bliver bedre på den danske, men jeg tvivler.