De sidste letbaner (Generelt)
Hvis politikerne trods problemerne vælger, at der skal etableres letbane til Aarhus Ø, er der to forskellige måder at gribe sagen an på:
1: At indskrænke antallet af tog på strækningerne mod Lisbjerg og Grenaa. Det er jo en politisk prioritering om man vil det, men lige nu er planen, at der allerede fra begyndelsen af 2022 skal køre fire tog i timen på Grenåbanens strækning mellem Aarhus H og Hornslet.
2: En anden mulighed er, at ændre teknikken i Nørreportkrydset, så den i stedet bliver styret som i et almindeligt lyskryds, hvor der er mindre restriktive sikkerhedskrav, og hvor letbanetogene ikke altid får grønt med det samme. Med en sådan ændring bliver der større kapacitet på skinnerne, men det giver imidlertid stor risiko for forsinkelser for letbanetogene. Det vil især være et problem på Grenåbanen, som er enkeltsporet og hvor togene er meget afhængige af, at de ankommer til tiden på de stationer, hvor to tog skal krydse hinanden.
Der er vel også andre muligheder:
3: En forbindelse fra Århus Ø der krydser Kystvejen (og letbanen ad den gamle grenåbane), følger Nørreport, svinger ind ad Nørregade/Nørre Alle, Vesterbro Torv og derfra ad Silkeborgvej/Viborgvej - hvad man nu ønsker. Så kommer man godt nok ikke til banegården, men man kan dog komme til byen og videre. Evt. kunne hver 2/3 køre til Skejby
4: Forbindelsen følger det nuværende dobbeltspor til et sted omkring Østbanetorvet, inden linjen deles mod ÅØ
Hilsen Lars
-- der godt nok mener at det er noget fjollet at etablere en så stor, ny, moderne bydel som ÅØ og så ikke sørge for at der kommer et effektivt, højklasset offentligt transportnetværk dertil.