De sidste letbaner (Generelt)
Det er væsentligt for nye radiallinjer at de kommer til at føre helt ind til centrum. Det nytter slet ikke noget at alt udefra skal ende ved Metro-Cityringen. Dels vil det betyde omstigning og dermed frafald af en stor del af de pontentielle passagerer, dels får det befolkningstætte Nørrebro så slet ikke letbane.
Også andre radiallinjer vil være helt afhængige af at blive ført ind til centrum, f.eks. den oplagte linje (Lyngby/Lyngbyvejen/)Hans Knudsens Plads/Universitetsparken/Rigshospitalet/Nørreport/Rådhuspladsen(/København H). Denne vil have grundlag for transport af mange passagerer indenfor København, særligt til og fra universiteterne og rigshospitalet i begge retninger.
Et medlem af regionsrådet har da ellers udtalt at radiallinjer bør endes ved Cityringen når der skal spares vogntimer.
Movia kan meget nemt komme i pengeforlegenhed så der mangler penge at betale vognmænd og dermed chaufførerne med. Når der så skal fjernes driftsudgifter for at passe til indtægterne var tanken at der ikke skal skæres ude på æ bøhland hvor der kun kører to, en eller færre busser i timen men skæres der hvor der alligevel kører bus hver 5. minut og hvor de rejsende "bare" kan tage en anden bus. Helt konkret var forslaget at ende 50E ved Vibenhus Runddel Station og spare udgiften til resten af kørslen til og fra Nørreport.
Frem over må vi forvente flere af den type forslag.
PS. Det er vel kun de færreste rejsende der ønsker at ende på Københavns Rådhusplads. De fleste agter sig andre steder hen.
Pps. Du advokerer for en "oplagt linje" Nørreport - Rådhuspladsen - Kjøbenhavn H. Til din orientering er der allerede etableret højklassede transportmidler i nævnte akse.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.