De sidste letbaner (Generelt)
Det er rigtig at USA for nyligt havde et letbaneboom, men det har været en katastrofe alle steder så der sker mindre nu
Du må gerne uddybe "katastrofe" (og evt. inkludere Canada også). Mig bekendt er der "kun" de "sædvanlige" udfordringer, med at man fejlvurderer/underbudgetterer anlægsomkostningen, og giver kontrakten til billigste byder, der så naturligvis vil forsøge at få de penge og den tid, som projekterne reelt koster.
Så de er ikke mere "katastrofale", end alle andre nye infrastrukturinvesteringer i "vesten", der ofte rammer et misforhold mellem køberens "forventninger" og leverandørens "virkelighed" - særligt udbredt for "lokale" projekter, hvor køberen ikke har erfaring eller viden nok.
Til gengæld har man på flere kontrakter i Nordamerika lavet "turn-key" projekter, hvor der er een kontrakt for Design, Build, Operate & Maintain over 5-8 års anlæg og 30 års drift af systemet. Denne kontrakttype er interessant at følge - omend jeg har forståelsen af, at de alle er genforhandlet
"Jernbanen er den eneste branche, hvor både Køber og Sælger på forhånd ved, at ingen af dem vinder ved en handel - det handler derfor om at begrænse tabet"
/Lasse