Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af Mester, 5/1 2022, 23:32 (1052 dage siden) @ andersj

Man kan godt ane at den politiske holdning vipper lidt, for byrådet er skarpt delt og både den afgående og nye rådmand for teknik og miljø er for BRT og imod letbane.

Modstanderne udgør pt. kun en tredjedel af byrådet. Det kan selvfølgelig ændre sig, når miljøvurderingen for etapen er klar. Der er bare ingen udmeldinger, der har peget i den retning.

Favrskov Kommunes negative holdning hjælper heller ikke på de overordnede tanker om mere letbane

Hvis Favrskov vælger BRT får passagererne et ikke særlig populært skifte på turen til Aarhus. I mine øjne er det vanvid at etablere en BRT-linje fra Hinnerup og frem til E45, så valget i Favrskov står reelt mellem letbane eller en helt almindelig bus/elbus.

og den pludselige aflysning af letbane til Aarhus Ø fra borgmesteren (før undersøgelserne af etape 2 er færdige) tyder heller ikke på at mere letbane står så stærkt som det har gjort.

Den aflysning skyldes, at letbanetrafikken ville bryde sammen, hvis Aarhus Ø fik letbane.

Aarhus Ø afgreningen var en ikke ubetydelig del af Brabrand-linjen, da den kunne sikre at denne linje også kunne betjene Dokk1 og Skolebakken. Nu kommer den nok til at få endestation på banegårdspladsen, hvis det bliver til noget.

Planen er, at Brabrandetapen skal fortsætte dels ad den nuværende Indre Strækning og senere også til Kolt/Hasselager.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1411ContecRail

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak