De sidste letbaner (Generelt)
Jeg tænker også at der er steder og forhold hvor BRT giver mening ud fra de lokale forhold - men ikke som discountløsning, der hvor der er rejsestrømme og fysisk plads til en letbane i stedet. Der er den klart den bedste løsning.
Men BRT kunne fx være en central strækning i en af de større eller mellemstørre byer, men hvor det ikke er én korridor med et større endemål, så busserne "vifter ud" i flere retninger, evt. når de har forladt de tættest bebyggede dele og de derfor kommer hurtigere frem på de almindelige veje. Et andet eksempel er Nørre Alle i København, hvor den vigtigste linje fortsætter som motorvejsbus, og det her muligvis ikke er ligetil at få plads til et letbanetrache eller i hvert fald ville være dyrt med ombygning af broer etc, men hvor bussen jo også kommer hurtigt frem ad motorvejen.
I det hele taget synes jeg der er gået rigelig meget religion i debatten om letbaner, både versus brt og metro, hvor det er aktuelt. Målet må vel i sidste ende være at få bedst mulig offentlig transport under de givne økonomiske rammer.