De sidste letbaner (Generelt)
Det er væsentligt for nye radiallinjer at de kommer til at føre helt ind til centrum. Det nytter slet ikke noget at alt udefra skal ende ved Metro-Cityringen. Dels vil det betyde omstigning og dermed frafald af en stor del af de pontentielle passagerer, dels får det befolkningstætte Nørrebro så slet ikke letbane.
Også andre radiallinjer vil være helt afhængige af at blive ført ind til centrum, f.eks. den oplagte linje (Lyngby/Lyngbyvejen/)Hans Knudsens Plads/Universitetsparken/Rigshospitalet/Nørreport/Rådhuspladsen(/København H). Denne vil have grundlag for transport af mange passagerer indenfor København, særligt til og fra universiteterne og rigshospitalet i begge retninger.
Et medlem af regionsrådet har da ellers udtalt at radiallinjer bør endes ved Cityringen når der skal spares vogntimer.
Movia kan meget nemt komme i pengeforlegenhed så der mangler penge at betale vognmænd og dermed chaufførerne med. Når der så skal fjernes driftsudgifter for at passe til indtægterne var tanken at der ikke skal skæres ude på æ bøhland hvor der kun kører to, en eller færre busser i timen men skæres der hvor der alligevel kører bus hver 5. minut og hvor de rejsende "bare" kan tage en anden bus. Helt konkret var forslaget at ende 50E ved Vibenhus Runddel Station og spare udgiften til resten af kørslen til og fra Nørreport.
Frem over må vi forvente flere af den type forslag.
Køreplaner og chaufførtimer er en helt anden sag. Selvfølgelig skal det hele tiden optimeres i alle former for transportmidler. Der sidder de og ser på belægningen på alle givne tidspunkter og lægger køreplanen derefter.
PS. Det er vel kun de færreste rejsende der ønsker at ende på Københavns Rådhusplads. De fleste agter sig andre steder hen.
Det er essentielt at forbinde knudepunkterne. Hvis man udelader disse falder attraktiviteten -man mister passagerer der bliver siddende i en bus i stedet, eller vælger andre transportmidler. Derfor er det nødvendigt.
Bemærk at jeg har sat nogle af destinationerne i parantes. Den pågældende linje kan også ende ved Nørreport, men mange passagerer fra f.eks. Nørrebro tager gerne 5C videre til Rådhuspladsen, Hovedbanegården osv. Det gælder selvfølgelig også den anden vej.
Pps. Du advokerer for en "oplagt linje" Nørreport - Rådhuspladsen - Kjøbenhavn H. Til din orientering er der allerede etableret højklassede transportmidler i nævnte akse.
Det er for at undgå omstigning. Hver gang der er et skift, falder attraktiviteten. Det er det man er blinde overfor ved at cutte linjerne udenfor centrum.
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums