De sidste letbaner (Generelt)
Ud over problemet med sliddet på BRT-kørebanerne er der nok nogle BTR-ejere, der bliver forskrækket over at skulle udskifte det rullende materiel efter 12-15 år; for et BRT-køretøj bliver næppe ældre end en bybus.
Når dette tidspunkt nås, ærgrer de sig endnu mere over ikke at have anlagt letbane fra begyndelsen .
For en sporvogn/letbanevogn bliver snildt det dobbelte i alder, hvilket utallige udenlandske eksempler viser.
At man enkelte steder udskifter letbanemateriel "i utide", beror på konstruktionsfejl (de rasler fra hinanden eller korroderer op) eller på, at materiellet efterhånden ikke opfylder nye tilgængelighedskrav (hvilket dog flere steder klares ved indbygning af lavtgulvsled e.l.).
À propos byudvikling langs letbaner, så er her et par interessante artikler:
https://www.kollektivtrafik.dk/udviklingsprojekterne-ligger-taet-langs-letbanestraeknin... .
https://www.kollektivtrafik.dk/hovedstadens-letbane-fremmer-byudvikling-i-ring3-korrido...
M.v.h.
Niels