De sidste letbaner (Generelt)
USA bygger løs på skinnebårne-overfladeletbanesystemer, så der skal nok ad åre komme flere i Danmark også.
Det er rigtig at USA for nyligt havde et letbaneboom, men det har været en katastrofe alle steder så der sker mindre nu
Hvis letbanedebatten i Danmark er præget af næsten religiøse holdninger, så er det alligevel vand i forhold til hvad man ser i USA.
Her er der mange steder gået totalt ideologi- og symbolkamp i letbaneprojekter, og jeg gætter på, at du ind i mellem er gæst på nogle af de medier, som deltager i denne
Et godt eksempel er fx letbanen i Hampton Roads-området i Virginia, som ydermere er ramt af den opdeling af byområdet i flere kommuner, som vi også kender fra København, og som har givet en mindre end optimal linjeføring for metroen. Her har det i stedet ført til en linje som abrupt stopper ved kommunegrænsen, selv om der er et kortere stykke til et større nybygget forretningscentrum i nabokommunen - men hvor projektet blev skudt ned efter en folkeaftemning og en ikke særlig sober debat. I nabokommunen, som fik sin bane, er der egentlig rimelig tilfredshed, banen har bidraget til en revitalisering af centrum og den kørte indtil corona med pæne om end ikke prangende passagertal. Men de to kommuner er vidt forskellige. Den ene indeholder et gammelt bycentrum, gennemsnitsindkomsten er lavere, procentdelen af sorte er høj og kommunen er overvældende Demokratisk. Den anden er forstadsland, men som er under hurtig fortætning flere steder, folk er gennemsnitligt rigere, langt overvejende hvide og republikanerne har siddet på magten i årtier, men kæmper hårdt for at holde fat i flertallet i området, der som mange andre forstadsområder er blevet stadig mere demokratisk.
Den polariserede debat har heller ikke altid været nogen tjeneste for de projekter, som er blevet gennemført, idet der ikke har været meget plads til konstruktiv kritik, som kunne have optimeret projektet. Læg oven i at planlægningssystemet i USA er både tungt og ineffektivt, sine steder ramt af korruption, og at der bliver ført retssager om ALT.
Så man skal holde tungen ret lige i munden, hvis man skal vurdere tingene. USA er et stort og meget forkelligartet land. Projekterne er vidt forskellige, og det er deres forudsætninger også, både i befolkningsunderlag, i byernes størrelse og i deres infrastruktur, hvor det nogle steder er kollektiv trafik på kravlegårdsstadiet, mens andre har lange traditioner for velfungerende systemer.
Og når der lige nu ikke er mange nye projekter på vej, så skyldes det nok mere at de næsten altid er afhængíge af medfinansiering fra forbundsregeringen, og i Trump-regeringen sad pengene til letbaneprojekter ikke ret løst. Flere af dem vil til gengæld kunne få finansiering fra den infrastrukturpakke, som det lykkedes Biden-administrationen at få igennem kongressen her i efteråret, så bliv ikke alt for skuffet, hvis der er en ny bølge af letbaneprojekter på vej i USA.