Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/1 2022, 21:43 (1053 dage siden) @ Chivas

Letbaner ser jo smarte ud, men .... men.
Driften er stiv og ruteforandringer temmelig vanskelige at lave.
De er meget dyre i anskaffelse. F.eks. skal der bindes 17kr. i hallen af hver enkeltbillet hver dag i 40 år på den kommende letbane i København. Se denne banes prospektmateriale vedrørende anskaffelsespris og passagergrundlag. Dertil kommer driftsudgifterne.
Anlægsarbejderne er meget generende for den øvrige trafik.
3-leds elopladnings-busser kører for længst i udlandet og kan etableres (med ladestationer ved endestationerne) på meget kort tid. Deres ruter og stoppesteder kan flyttes straks ved både trafikproblemer og/eller midlertidige forhold og ved diverse byudvikling m.v.

Det du beskriver gør sig også gældende for et BRT-system. Det er også stift og anlægsarbejderne har været og er meget generende for den øvrige trafik. (I hvert fald her i Aalborg).

Der er pt. ingen batteridrevne dobbeltledbusser med ladning ved endestationerne eller på depot i drift. De eneste elektriske dobbeltledbusser i drift er enten trolleybusser eller busserne i Nantes der oplader ved stoppestederne langs ruten. Der er dog flere ordre på batteridrevne dobbeltledbusser til både Aalborg, Malmö og

I Aalborg vil det bestemt ikke være muligt at afvige fra ruten med dobbeltledbusserne, da vejnettet ikke er dimensioneret til dette. Enkelte steder vil det måske være muligt. Desuden er der heller ikke på nuværende tidspunkt nogen form for setup til at kommunikere med chaufførerne i forhold til at etablere akutte omkørsler. Det er ofte først når bussen møder forhindringen at chaufføren bliver opmærksom på den og der er det ofte for sent at gøre noget. Kommunikationen til de ventende passagerer er også vanskelig ved en akut omlægning.
Senest jeg oplevede det var ved et færdselsuheld ved Aalborg Busterminal i efteråret, hvor busserne holdte i en lang kø ned af Boulevarden og der kom nye til køen selv 15-20 minutter efter vejen blev spærret. Busserne i den anden retning havde dog mulighed for at køre en anden vej, men uden de passagerer der stod og ventede på Boulevarden.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak