Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)

af TWB, 15/12 2021, 17:41 (1073 dage siden) @ Niels Bak

Og er der ikke langt tættere bebygget langs Køge banen end Kystbanen?

Og lettere at komme ind til København med bil nordfra? Ved Køge sammenfletter to motorveje der bringer trafik nærmest fra resten af landet ind til København + transittrafik til Sverige......

P.Jensen


Det første er korrekt, hvis det er stationsoplandene til banen, der menes. Men hvis man taler befolkningstal som sådan, og formentlig også pendling ind mod de mange akademikerjob i centrum, som er de faktorer som påvirker biltrafikken, så er det et spørgsmål om ikke Nordsjælland vinder. Der er så flere baner til at tage trykket, men kun en motorvej, så forskellen i belastning mellem Køge Bugt-motorvejen og Lyngbyvejen er ikke stor i forhold til deres kapacitet.
Det kommer også noget an på hvor i byen du skal hen. Hvis man skal helt ind til centrum, så er adgangsvejene, hvor motorvejene ender, fra sydvest bedre og langt mindre forstoppede end nordfra.


Oprindeligt var påstanden at Helsingør lå tættere på København.
At motorvejene syd og vest fra skulle være lettere at tage end fra Nordsjælland holder næppe stik.
Kge bugt motorvejen er den mest trafikeret strækning i hele DK.
Holbæk motorvejen konkurrerer nok med Helsingør og Lyngby motorvejen.


Det er heller ikke det jeg skriver. Jeg skiver, at forskellen i belastningen ikke er stor i forhold til kapaciteten - og da Køge Bugt motorvejen har et spor mere, så er kapaciteten selvfølgelig højere, så samme belastning betyder flere biler.

Og så var pointen sådan set ikke motorvejene selv, men de videre indfaldsveje ind mod byen, efter motorvejen slutter. Og her er Lyngbyvej/Nørre Allé/Søringen samt Kalkbrænderihavnsgade/St Kongensgade noget af et mareridt. Åboulevarden fra Hillerødmotorvejen fungerer noget bedre, men kun Vasbygade kører kun med begrænset køkørsel helt ind til centrum.


Afhængig af hvor meget opland du vil medregne så er antal indbyggere nord for København næppe meget forskellig fra området syd og vest for København.


Ja - er Holbækmotorvejens opland med?, er Hillerødmotorvejen? etc. (det var egentlig ikke det jeg sigtede til, da de er dækket af andre baner også, men derimod de ret store områder omkring Hørsholm, Lyngby etc, da der blev sammenlignet mellem bane og motorvejsoplande som om det var en til en længere oppe i tråden) Det var også derfor jeg også nævnte at arbejdspladserne i centrum er meget akademikertunge - og det trækker mod nord ift trafik ind til centrum.

I min verden er Hørsholm Lyngby etc. så tæt på de akademikertunge arbejdspladser og centrum af København at det ikke giver mening i forhold til Helsingør eller Køge.

Men fortsæt gerne dine bortforklaringer. Jeg står af.
Eller indrøm at du nok tog lidt fejl.
Hav en god dag

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak