Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)

af steenth, 13/12 2021, 21:16 (1079 dage siden) @ William Skov

Ved diverse forslag om S-tog til Roskilde/Helsingør anvender folk jo antagelsen at S-togs materiel kan accelerer hurtigere end fjerntog kan.

Dertil er det interessante spørgsmål

Hvordan ser det ud med litra EB og fx 4 DD vogne, hvorledes accelerer denne kombination?
Samme som litra SA, bedre/dårligere?

For forslagene om S-tog til Roskilde/Helsingør har vist overset muligheden for at anvende lokomotiv og DD-vogne som S-togsmateriel.

S-tog til Roskilde er mest lokal trafik imellem Rosilde og stationer på den nuværende S-tog linje indtil Valby. Der skulle nok passager til den S-tog strækning selvom de fleste rejsende imellem Roskilde og København stadig vil tage regionaltoget...

For Helsingør mere interessant til at flytte trafikken fra fjernspor til S-togspor og derved sætte antal af afgange op på Kystbanen fra 6 tog i timen til 18 tog timen.. Det er 3 linjer med 10 minutters drift....

Selve teknikken med dørstyring er jo helt og aldeles uafhængigt med kørestrøm og CBCT signalsystem, og kunne teknisk set laves med 25 kV materiel og ETCS.

CBTC kan klare 40 tog i timen, mens ETCS ligger omkring 20-25 tog i timen... Strømsystem betyder ikke specielt meget, mens perronhøjde er en af de faktorer, som betyder for hvor kort man behøver at holde på en station.

Foruden den enorme millionbesparelse, som fremkommer ved manglende behov for nye perroner, kørestrøm og særskilt signalsystem.

Spørgsmål ikke spare på en investering, som faktisk på sigt, samfundsmæssigt er bedre. Men det der skal undersøges.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB MO1826

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak