EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Og 5G vil meget sikker også kunne bruges til både CBTC og ETCS. Men ETCS er mere generelt end CBTC, som skal håndtere alle type tog, som gør det svære at tune en tættere togfølge.. Selvom kommunikationskvaliteten kan blive den samme..
Min forståelse er at S-banens CBTC i funktionalitet svarer til ETCS level 3 -- med den væsentlige forskel at ETCS level 3 p.t. er mere en ambition end et færdigudviklet system som man kan gå ud og købe en implementering af på markedet i dag. (Hvilket der er forholdsvis gode grunde til, idet et "ETCS" bør kunne virke i en bredere kontekst end én velforstået togtype i et lukket system).
Der er en del funktionalitet, som skal være i CBTC systemer, som ETCS stadig mangler.. Niveau 3 giver kun flydende blok. CBTC er født med Automatic Train Supervision (ATS) og Automatic Train Operation (ATO). Nogle få steder er det gået i drift med ATO med ETCS på niveau 2 og til den næste version af ETCS specifikationer bør ATO være med, så man kan få nogle fælles spefikationer. ATS???
Ellers arbejdes mest med Hybrid ERTMS/ETCS Level 3, som DB Netz har prøvet af. Her bruger de små virtuelle blokke istedet flydende blok.
I forhold hertil har de præcise radiobånd der bruges, vist ikke det store bidrag til kapacitetsgrænserne.
Spørgsmålet er hvor meget båndbredde banerne får. Det ligner at det frekvensområdet, som bruges til GSM-R, bliver genbrugt til banernes 5G mobilnet.