Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)

af Scharfenberg, 13/12 2021, 09:28 (1076 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Oversat til DSBsk vil det formentlig svare til, at der anskaffes en stribe Coradia Stream togsæt (evt kortere varianter), med 2-3 døre pr vognside, men ellers overvejende samme komfort. Måske en lavere tophastighed.

Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at man blot skal bestille nogle flere af de allerede bestilte Coradia Stream 5 vogns, så vil de kunne klare opgaven. Både som S-tog/forstadstog mellem Kbh. H og Roskilde og på Kystbanen. Det er faktisk det, de allerede er tiltænkt. I princippet kan de køre fem-minuttersdrift i myldretiden og 10 eller 15-minuttersdrift off peak. 300-600-900 siddepladser er rigeligt også som forstadstog. Og viola kan vi spare dyr ombygning til S-tog og samtidig få S-togslignende drift men med meget højere komfort end S-tog. Spørgsmålet er bare, om politikerne når at indse det, inden det er for sent. Eller om de insisterer på en dyr ombygning til S-bane, som reelt ikke giver bedre betjening end med Coradia, som jo accelererer ret ekstremt helt op til 70 km/t og dernæst bare 'almindeligt' ekstremt ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1451
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak