EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Og gjorde/kunne man det - ville der så ikke kunne være et ret stort overlap i reservedele og teknologi m.v. så man stadig kunne sige at man har de principielt samme flådefordele?
Altså i lægmands termer - lidt flere huller i karossen, lidt anderledes indretning men samme sæder mm og så en lavere gearing?
(og nok en anden softwareversion )
Et forsigtigt skøn: 100% de samme komponenter, 99% samme rutiner. Softwaren skal nok forbedres lidt, så togets ekspeditionstider på stationerne forkortes (teknisk reaktionstid). Men den forbedrede software, kan jo så indlæses i de 100 Fjerntrafik tog
Der vil være en smule praktik i forhold til placering af løftebukke på værkstedet, hvis man vælger en kortere version (eks ca 80 meter), men hvis man antager at disse for værkstedet i København er mobile løftebukke, er det intet problem.
Jeg kender ikke vedligeholdelsesintervallerne for Coradia Stream, men DSBs nye værkstedskapacitet i Aarhus og København kan snildt håndtere mindst 250 togsæt - herunder togsæt af forskellige længder på platformen. Så reelt ser jeg mere for mig, at værkstedet i København ender med at blive for "Forstadstogsæt", mens "Fjerntogene" vedligeholdes i Aarhus....
Lasse