EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Lasse
William Skov spørger til acceleration.
Kan du sige noget om EB+vogne eller måske en "forstads-Coradia stream" som måske er begrænset til max. 120-140 km/timen i forhold til et S-tog SA. Hvilket tog ville komme først fra f.eks. Roskilde til Høje Tåstrup med 2 stop undervejs??
P.Jensen
Jeg kender jo principielt ikke accelerationskurverne for Vectroner
Men S-tog accelererer bedre op til 80 km/t og bremser hårdere, end lok-vogne. Samtidig er stationsopholdene kortere.
Målt i rå køretid vil S-tog være lidt hurtigere mellem Roskilde og Høje Taastrup, mens lok-vogne vil være hurtigere mellem Roskilde og København. Det indgår også i analyserne - hvor man endda bruger regionaltog med meget "komfortable" køretider mod "optimerede S-tog"
Helt generelt kan el-togsæt som en Coradia Stream (eller en Flirt eller en MIREO) bringes til at have de samme egenskaber som S-tog - blot med en højere maksimal hastighed.
Der er allerede i dag togsæt i Tyskland (bl.a. de tre-vogns Bombardier TWINDEXX Vario der kører dernede), hvor accelerationen er nedtonet, fordi den højest mulige acceleration (1,6 m/s2) frygtes at "flå skinnerne ud af befæstigelsen".
Så igen: Det eneste som S-tog til Roskilde og Helsingør kan give, er direkte forbindelser til de S-togstationer, hvor der ikke er fjernbaneperroner.
I den anden grøft, ville jeg hellere se på, hvad 15 min køretid fra Roskilde til København H vil betyde for trængslen og jernbanens attraktivitet.
Skulle du køre lok-vogne med samme køretider (og vi antager at holdetiderne er de samme), skal det nok være med to lok og max 5 vogne imellem, og det er nok lidt for dyrt. Formentlig vil DAK (automatiske digitale koblinger) give mulighed for bedre styring af bremserne på togstammer, og så bliver forskellen mellem lok-vogne og S-tog mindre.
/Lasse