EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Udover antallet af døre og softwarestyringen af disse (stationsophold tager for lang tid), vil det rent logisk give mening at kigge på om 110 meter togsæt giver den bedste økonomi i forhold til forstadstog, der herhjemme max kan være 240 meter. Her vil 80 meter togsæt formentlig være billigere - lidt ala DSBs oprindelige plan om kortere automatiske S-tog. De bestilte fem-vogns Coradia Stream er helt generelt for små til de helt store trafikmængder og for store til de små mængder.
/Lasse
Hvor mange reelle "passagermeter" vil det give for 2x110m (220m) vs. 3x80m (240m). Noget af forskellen ryger jo til 2x ekstra førerrum mm.
Er det 10-12 meter ekstra til passagerer?Eller handler det mere om at 80/160/240m passer bedre til passager-behovet end 110/220m, mht. op- og nedskalering?
Mest det sidste. Perronerne er typisk omkring 240 meter for "regionaltog" og 320 meter for "fjerntog". Der er ikke mange rejsende i de små timer, og så bør 80 meter være billigere at køre med end 110.
Til info er der i Landstrafikmodellen en del afgange, hvor antallet af rejsende forventes at ligge under 100 stk, når er er flest i toget. Så giver 5 vogne og 330 siddepladser lidt et luksusproblem
De 3x80 kunne godt blive lidt længere ligesom de 3x110 meter jo giver at "snuden" hænger ud over perronen - mener en fire vogns Coradia Stream er ca 84 meter langt (ved så ikke om der er perron nok til døren). Går man helt amok, kan man jo også vælge kamelryggen med dobbeltdækker endevogne...
https://railcolornews.com/wp-content/uploads/alstom_streamhc_dbregiomainweserexpress02r...
/Lasse