EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Udfordringerne er de samme globalt set: Folk flytter længere ud i forstæderne, og traditionelle "Regionaltog" bliver for langsomme, når der kommer for mange stop. Løsningen synes generelt at være en ny togmaterielkategori "Suburban" - bedst oversat til "Forstadstog". For de rejsende (typisk 30-45 min) vil ikke have "S-togskomfort", og infrastrukturen er til Regionaltog, der også fortsat vil kunne benytte "Forstadsbaner".
Jeg er ikke helt sikker på om det her argument holder stik. Helsingør ligger tættere på København end f.eks. Køge, men på disse afstande er høj frekvens i langt større grad med til at tiltrække folk end høj komfort i toget. Ja ja, hvis du spørger pendlerne om hvad de vil have, så vil de da sige at de foretrækker høj komfort - men hvis man kigger på hvordan passagertallene udvikler sig, så tiltrækker S-togenes 10-minuttersdrift altså bare væsentligt flere passagerer. Potentiel 7,5-minuttersdrift inden for et årti vil være en enorm yderligere forbedring der kan tiltrække endnu flere passagerer.
På Kystbanen vil fordelen ved omstilling til S-tog være at man opnår en højere frekvens. Det er tvivlsomt hvor stor rejsetidsgevinsten vil blive, i forhold til Coradia Stream. Men frekvensen samt sammenbindingen til de andre S-togslinjer er hvad der gør projektet til en potentielt god ide.
Det værende sagt, så er jeg ikke uforbeholden støtte af S-tog som situationen står nu. Hvis en Eksprestunnel bliver vedtaget er jeg dog ikke i tvivl om at S-tog vil blive en fordel både på Kystbanen og til Roskilde. Men det er jo bare en mavefornemmelse, indtil undersøgelserne bliver foretaget.