EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Og er der ikke langt tættere bebygget langs Køge banen end Kystbanen?
Og lettere at komme ind til København med bil nordfra? Ved Køge sammenfletter to motorveje der bringer trafik nærmest fra resten af landet ind til København + transittrafik til Sverige......
P.Jensen
Det første er korrekt, hvis det er stationsoplandene til banen, der menes. Men hvis man taler befolkningstal som sådan, og formentlig også pendling ind mod de mange akademikerjob i centrum, som er de faktorer som påvirker biltrafikken, så er det et spørgsmål om ikke Nordsjælland vinder. Der er så flere baner til at tage trykket, men kun en motorvej, så forskellen i belastning mellem Køge Bugt-motorvejen og Lyngbyvejen er ikke stor i forhold til deres kapacitet.
Det kommer også noget an på hvor i byen du skal hen. Hvis man skal helt ind til centrum, så er adgangsvejene, hvor motorvejene ender, fra sydvest bedre og langt mindre forstoppede end nordfra.
Oprindeligt var påstanden at Helsingør lå tættere på København.
At motorvejene syd og vest fra skulle være lettere at tage end fra Nordsjælland holder næppe stik.
Kge bugt motorvejen er den mest trafikeret strækning i hele DK.
Holbæk motorvejen konkurrerer nok med Helsingør og Lyngby motorvejen.
Afhængig af hvor meget opland du vil medregne så er antal indbyggere nord for København næppe meget forskellig fra området syd og vest for København.
--
Søgaard Trinbræt
[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]