EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Selve teknikken med dørstyring er jo helt og aldeles uafhængigt med kørestrøm og CBTC signalsystem, og kunne teknisk set laves med 25 kV materiel og ETCS.
CBTC kan klare 40 tog i timen, mens ETCS ligger omkring 20-25 tog i timen...
Pt. kører især ETCS på forældet 2G/2½G teknologi som inden for en overskuelig årrække skiftes ud med 5G med flere "vitaminer" i. Mon ikke det samme vil ske med CBTC så vi ender med kun et system?
CBTC er toptunet til bybanedrift. Og der har været test med 4G teknologien LTE med CBTC, hvor man fik gode nok resultater til man kan planlægge med det. Et området med LTE vil kræve færre antenner end forhold det WiFi, som S-tog bruger og vil gøre radiodækning billigere.. Og i Sydkorea har man LTE-R på fjerntog. Og 5G vil meget sikker også kunne bruges til både CBTC og ETCS. Men ETCS er mere generelt end CBTC, som skal håndtere alle type tog, som gør det svære at tune en tættere togfølge.. Selvom kommunikationskvaliteten kan blive den samme..