Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)

af tgsen, 15/12 2021, 12:17 (1073 dage siden) @ Scharfenberg

Oversat til DSBsk vil det formentlig svare til, at der anskaffes en stribe Coradia Stream togsæt (evt kortere varianter), med 2-3 døre pr vognside, men ellers overvejende samme komfort. Måske en lavere tophastighed.


Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at man blot skal bestille nogle flere af de allerede bestilte Coradia Stream 5 vogns, så vil de kunne klare opgaven. Både som S-tog/forstadstog mellem Kbh. H og Roskilde og på Kystbanen. Det er faktisk det, de allerede er tiltænkt. I princippet kan de køre fem-minuttersdrift i myldretiden og 10 eller 15-minuttersdrift off peak. 300-600-900 siddepladser er rigeligt også som forstadstog. Og viola kan vi spare dyr ombygning til S-tog og samtidig få S-togslignende drift men med meget højere komfort end S-tog. Spørgsmålet er bare, om politikerne når at indse det, inden det er for sent. Eller om de insisterer på en dyr ombygning til S-bane, som reelt ikke giver bedre betjening end med Coradia, som jo accelererer ret ekstremt helt op til 70 km/t og dernæst bare 'almindeligt' ekstremt ;-)

Mit evindelige forslag at ombygge S-banen til fjernbanestandard stoppede ved den forskellige perronhøjde. Men her er en (dyr) idé:

Indfør 76 cm som standard. Der er 15 cm op til S-banens 91 cm og 21 cm ned til den nuværende fjernbanestandard, ca et trappetrin. Det vil være udholdeligt midlertidigt indtil nye tog anskaffes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak