EB+vogne / S-tog accereleration (Generelt)
Ved diverse forslag om S-tog til Roskilde/Helsingør anvender folk jo antagelsen at S-togs materiel kan accelerer hurtigere end fjerntog kan.
Dertil er det interessante spørgsmål
Hvordan ser det ud med litra EB og fx 4 DD vogne, hvorledes accelerer denne kombination?
Samme som litra SA, bedre/dårligere?For forslagene om S-tog til Roskilde/Helsingør har vist overset muligheden for at anvende lokomotiv og DD-vogne som S-togsmateriel.
Selve teknikken med dørstyring er jo helt og aldeles uafhængigt med kørestrøm og CBCT signalsystem, og kunne teknisk set laves med 25 kV materiel og ETCS.
Foruden den enorme millionbesparelse, som fremkommer ved manglende behov for nye perroner, kørestrøm og særskilt signalsystem.
Udfordringerne er de samme globalt set: Folk flytter længere ud i forstæderne, og traditionelle "Regionaltog" bliver for langsomme, når der kommer for mange stop. Løsningen synes generelt at være en ny togmaterielkategori "Suburban" - bedst oversat til "Forstadstog". For de rejsende (typisk 30-45 min) vil ikke have "S-togskomfort", og infrastrukturen er til Regionaltog, der også fortsat vil kunne benytte "Forstadsbaner".
Oversat til DSBsk vil det formentlig svare til, at der anskaffes en stribe Coradia Stream togsæt (evt kortere varianter), med 2-3 døre pr vognside, men ellers overvejende samme komfort. Måske en lavere tophastighed.
Et eksempel på sondringen kan ses i Stockholmsområdet, hvor der som bekendt er kategorier af tog, der vil falde ind under Sporvogne, Letbaner, Metro, Forstadsbaner (Pendeltåg), Regionaltog, IC-tog og Fjerntrafik. Også "Norske Tåg" anskaffer nye "Forstadstog" til Oslo området.
Det eneste man kan få alene ved at lave S-tog til Roskilde og Helsingør, er direkte forbindelser til S-togsstationerne - alt andet kan man få billigere ved at indsætte egnet togmateriel.
/Lasse