DSB Vectron: Hvor mange dobbeltdækkervogne kan den trække? (Generelt)
Tror de fleste pendlere hellere vil have 2 korte afgange på ½ time end en lang afgang på ½ time... Hvis man ser sådan på det... Så ja, der skal skaffes flere vogne før det bliver interessant.
Ja, pendlerne vil gerne have tog ofte, men også gerne plads og en stabil toggang. Og realiteten er, at det ikke altid kører efter køreplanen (signalfejl, sporarbejde, nedbrudte tog etc), og så fjerner man ofte tog, for hurtigst muligt at få køreplanen tilbage til normal.Det betyder så timedrift med korte tog, for man kan ikke lige nå at smække hverken ekstra togsæt eller ekstra dobbeltdækkervogne på de tog, som så kører. Det ser vi også på S-banen, når der sker hændelser der.
I dette giver jeg dig ret. Ved uorden som viser sig lidt længerevarende, og især ved planlagte arbejder, burde DSB måske være bedre til at have længere tog. Hvor nemt det er skal jeg ikke udtale mig om. Men togsæt kobler jo nogle gange i drift. Så ja der burde man kunne smide et ER der holder og venter på Østerport fordi det er aflyst op bag på en anden stamme og køre længere sæt til Slagelse, eller hvad det nu er eksempelvis. Hvis Slagelse toget er aflyst kunne man koble det på Esbjerg intercityen og koble det af i Slagelse. Så har det kørt med kan man sige. Omend på et andet tidspunkt. På det punkt kunne DSB godt tænke lidt ud af boksen.
Så længe jernbanen er et stort signal- og sporarbejde, så vil jeg som pendler foretrække færre, men lange tog, som man så bedre kan stole på kører. Og skal jeg med IC-lyn, så vil jeg også foretrække, at toget ikke pludselig skal agere regionaltog med stående pendlere overalt.