DSB Vectron: Hvor mange dobbeltdækkervogne kan den trække? (Generelt)
Det kan undre meget at der ikke er investeret i flere DD vogne fra DSBs side af
I myldretiden er der brug for en " perronryder " på flere strækninger
For en del år siden havde DSB jo indlejret en 8 vogns stamme fra Schweiz med 2 EA som sandwich stamme - så vidt jeg erindrer var dette populært og var indgangen til indkøbet af DD vogne - der har bare aldrig siden været oprangering på 8 vogne
Problemet er (som jeg forstår det) at man ventede for længe, fordi DD’erne var tænkt som overgangsløsning. Man troede jo i mange år (måske naïvt) at IC4/IC2 ville komme i drift som oprindelig planlagt, og først omkring 2013-14 kom det for alvor på tale at købe andet materiel, og da Bombardier havde indstillet slaget af den model DD’ere DSB har (4. generation) i 2008 ville det være meget dyrt at få Bombardier til at genopstarte produktionen af dem, og da man heller ikke kunne finde nogen brugte DD’ere der passede til behovet, så var det ikke rigtig en mulighed.5. generation DD’ere (aka. TWINDEXX Vario) ville være svarende til en nyanskaffelse, formodentlig kræve opgraderinger af ME’erne eller i det mindste nygodkendelse af TWINDEXX + ME-kombinationen med styrevogn og hele møllen, kræve EU-udbud osv., alt sammen til noget der (igen) skulle være en overgangsløsning. Så det var også blevet en meget dyr løsning, som det havde været svært at sælge til transportministeren, specielt under en borgerlig regering.
Så løsningen blev som bekendt at prøve at knibe ballerne sammen og bruge det materiel man nu har, indtil det materiel der indkøbes ifbm. “nye tog” dukker op.
I den famøse "Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik" af 12. juni 2012 blev det aftalt at købe 45 af de lejede vogne og yderligere 10 fabriksnye vogne. De 10 vogne endte med at blive til en enkelt brugt vogn, nemlig Bk 7826 som Railpool havde fået bygget som en del af 2009-leveringen til DSB - den kørte rundt i DSB design i Tyskland fra 2009 til 2013 hos forskellige private operatører.
Men den aftale var forbandet på en eller anden måde, for alle materielanskaffelserne mislykkedes. Der var jo også aftalt køb af 4 Siemens Desiro til Odderbanen som aldrig blev til noget. Der var køb af 15 elektriske tog til København-Esbjerg som blev til flere Øresundstog men som endte i at man ikke kunne blive enige med Bombardier om prisen på disse - selvom Bombardier endte med at tilbyde dem til spotpris med levering i 2016.
--
Mvh Anders