Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Vectron: Hvor mange dobbeltdækkervogne kan den trække? (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 8/10 2021, 21:48 (1233 dage siden) @ FutKaj

Det kan undre meget at der ikke er investeret i flere DD vogne fra DSBs side af

I myldretiden er der brug for en " perronryder " på flere strækninger

For en del år siden havde DSB jo indlejret en 8 vogns stamme fra Schweiz med 2 EA som sandwich stamme - så vidt jeg erindrer var dette populært og var indgangen til indkøbet af DD vogne - der har bare aldrig siden været oprangering på 8 vogne

Problemet er (som jeg forstår det) at man ventede for længe, fordi DD’erne var tænkt som overgangsløsning. Man troede jo i mange år (måske naïvt) at IC4/IC2 ville komme i drift som oprindelig planlagt, og først omkring 2013-14 kom det for alvor på tale at købe andet materiel, og da Bombardier havde indstillet slaget af den model DD’ere DSB har (4. generation) i 2008 ville det være meget dyrt at få Bombardier til at genopstarte produktionen af dem, og da man heller ikke kunne finde nogen brugte DD’ere der passede til behovet, så var det ikke rigtig en mulighed.

5. generation DD’ere (aka. TWINDEXX Vario) ville være svarende til en nyanskaffelse, formodentlig kræve opgraderinger af ME’erne eller i det mindste nygodkendelse af TWINDEXX + ME-kombinationen med styrevogn og hele møllen, kræve EU-udbud osv., alt sammen til noget der (igen) skulle være en overgangsløsning. Så det var også blevet en meget dyr løsning, som det havde været svært at sælge til transportministeren, specielt under en borgerlig regering.

Så løsningen blev som bekendt at prøve at knibe ballerne sammen og bruge det materiel man nu har, indtil det materiel der indkøbes ifbm. “nye tog” dukker op.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak