Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Vectron: Hvor mange dobbeltdækkervogne kan den trække? (Generelt)

af TWB, 9/10 2021, 07:34 (1233 dage siden) @ andersj
redigeret af TWB, 9/10 2021, 07:54

Det kan undre meget at der ikke er investeret i flere DD vogne fra DSBs side af

I myldretiden er der brug for en " perronryder " på flere strækninger

For en del år siden havde DSB jo indlejret en 8 vogns stamme fra Schweiz med 2 EA som sandwich stamme - så vidt jeg erindrer var dette populært og var indgangen til indkøbet af DD vogne - der har bare aldrig siden været oprangering på 8 vogne


Indtil nu har ME'erne jo sat en begrænsning i forhold til accelerationen.

Der er også den udfordring at lokomotivtrukne tog ikke er fleksible på "kort sigt", da man ikke bare lige kobler to-tre vogne til og fra når der er myldretid. Så hvis man skal køre med 8 vogne, så bliver det jo hele dagen og alle dage hvor stammen kører. Jeg kan også forestille mig at man ønsker noget homogenitet ved at alle stammer er mere eller mindre lige lange, så de kan indsættes fleksibelt. I spidsbelastninger så kan man endte indsætte ekstra tog (som man gør i dag) eller køre med togsæt, hvor længden er mere fleksibel på "kort sigt".

Var det muligt at køre med 8 vogne, hvor de 2 midterste vogne var styrevogne og i hver ende et EB lok. Så var det vel næppe så besværligt at dele toget på midten udenfor myldrertiden?

Nogle vil nok indvende at der mangler styrevogne og de ikke længere kan anskaffes.
Med udgangspunkt i prisen på et nyt EB så kunne man vel benytte et 3. EB lok i midten.
Ville kunne give en fantastisk acceleration?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak