Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af KKLD, 14/9 2020, 20:23 (1532 dage siden) @ tgpsen

Hvad skal vi mene om Europasporet ? Med en grøn dagsorden og en Femern undervejs kan jeg se nogle svenskere der har en væsentlig interesse i at spare 55 minutter mellem Gøteborg og Københavns Hovedbanegård. Hvis togene mod Sverige ikke skal vendes på en københavnsk endestation vil det være en helt anden situation

Det problem ville min citytunnel løse, uden ny tunnel til Landskrona.


Hvordan ville den det?


Den ville gøre det muligt for tog mellem Sverige og Tyskland at standse på Kbh H med direkte gennemkørsel, uden at skulle vendes.

Der snakkes om en ny tunnel fordi der ikke er mere kapacitet på Øresundsbroen.


'Øresundsbroen' i den sammenhæng skal man se som to strækninger:

1 Øresundsbanen, Kbh H - CPH Kastrup.

2 Selve Øresundsstrækningen CPH Kastrup - Malmø.

1 er den hårdest belastede. Udover Øresundståg og fjerntog til Sverige, som befarer både 1 og 2, kører der på Øresundsbanen fjerntog til resten af Danmark. De ville kunne forlænges til Sverige, fx. Ystad for forbindelse til Bornholm.

Men du taler vist om fjernbanekapacitet. Der tror jeg en HH-forbindelse vil være tilstrækkelig, evt suppleret med en højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen, med 2 ekstra spor Jægersborg - Hellerup.


Ville det så ikke give mening at forlænge alle tog fra lufthavnen til Sverige,


Ialtfald ville det give mening for østdanske regionaltog, dvs øst for Odense, den inklusive, at slå det sammen med det skånske Pågatåg-net.

eller at bygge 2 ekstra spor i lufthavnen?


Der findes jo 4 spor i lufthavnen. En Citytunnel kan tilsluttes de 2 nordlige.
Der bliver så vrøvl og krydsninger med godstrafikken og en evt forlænget S-togslinje fra Ny Ellebjerg. Den må jeg lige tænke over.


Mht. de 2 ekstra spor Jægersborg - Hellerup, mener du at disse skal køre uden stop til Helsingør og så videre derfra til Helsingborg og Göteborg?


Ja. Men de tog bør være tilgængelige også for lokale rejsende.

Eller er det til hurtige S-tog?

S-tog har jeg jo lige forsøgt afskaffet som begreb. Men ja, til Sjælland - Skåne regionaltog.

Hvordan ville det fungere med førerløse S-tog hvis du vil omlægge alt S-tog til fjernbanestandard?

Der er da kun 2 spor på CPH Lufthavn. Hvorfra har du informationen at der er 4?

Vil du mene at dit forslag er bedre end eksprestunnellen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak