Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)
Jeg tror netop man er nødt til at dele det op i 3. Hvis man vil løse alt på samme tid bliver det en meget lang og svær beslutningsproces.
1. Lokaltrafik indenfor ca. 10 km fra Københavns Rådhus - metro og bus.
2. Nærtrafik - S-tog - hvordan får man sikret større kapacitet og rettidighed - f.eks. via ekspresgruppens forslag
3. Regional og fjerntrafik - Vectron+vogne og nye togsæt. F.eks. har der her på siden været forslag om ændret sporplan ind til København H så færre tog skal krydse. Ligeledes - ved at forlænge regionaltog med ekstra dobbeltdækkere vil man kunne øge kapacitet i hver tog med måske 50%.
Så endelig også hvordan man håndterer flere godstog og evt. flere internationale tog som kører igennem Københavnsområdet og måske kun stopper ved Ny Ellebjerg eller Lufthavnen.
Personligt mener jeg man skal have styr på S-tog først og så derefter på den en side planlægge punkt 1 sideløbende med punkt 3.
Det kunne løses ved at konvertere S-banen til samme system som fjernbanen, som i alle tyske S-baner udover Berlin og Hamburg. Samtidig slap vi for diskussionen om konvertering af Kystbanen. Og de nyanskaffede ~ S-tog kunne anvendes (kunne have været anvendt) omkring de større byer og have sparet Århus og Odense for store udgifter til egne sporvogne.
Perronhøjden er vist forskellig fra S-tog/ regionaltog.
Jeg mener der findes togsæt med døre i to forskellige højder.
Fantastisk ide med at differentiere mellem hvilke døre der må bruges på hvilke stationer - der virker til at forøge fleksibiliteten - eller........ikke.......
og det er jo slet ikke fordi de ekstra døre også reduceret pladsen til sæder mv. indeni toget...
Det er jeg altsammen klar over.
Hvad ville det koste at konvertere alle danske perroner til S-tog højde? (Har UK ikke noget lignende?)
En anden mulighed er perroner i to forskellige højder, som fx findes i Den Haag.