Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)
Jeg kom dog til at tænke på om det er tænkt ind i planen hvilke regionaltog der vil køre til Hellerup? Ville det give mening at man i det fremtidige scenarie hvor togene mod Sverige kun kører til Østerport vil forlænge dem 4-5 minutter til Hellerup så de vender der hvert 10. minut? Rapporten er fra 2011 (altså før adskillelse af Kystbanen fra Sverige) og det er hvert fald hvad den siger, se side 5 og 18.
Hvad skal vi mene om Europasporet ? Med en grøn dagsorden og en Femern undervejs kan jeg se nogle svenskere der har en væsentlig interesse i at spare 55 minutter mellem Gøteborg og Københavns Hovedbanegård. Hvis togene mod Sverige ikke skal vendes på en københavnsk endestation vil det være en helt anden situation
Er dette ikke lidt for omfattende også at have med?
Jeg tænker at det måske giver mere mening at udbygge København H under Tivoli med flere spor som fortsætter til Østerport. På den måde vil der være 2 spor i hver retning for regionaltog i røret. Derudover vil der med S-tog til Helsingør være mulighed for at vende tog ved Hellerup.
Men er det ikke også helt generelt svært at lave tunneller i København nu hvor der er 4 metrolinjer? Man kunne alternativt lave en tunnel fra Hellerup til Landskrona S så man ikke engang behøvede at vende tog der?
Jeg må dog sige at det er svært at finde ud af, for hvis man nu ikke vil have S-tog til Helsingør ville det give god mening at lave en bro Helsingør-Helsingborg.
Ville det give mere mening at bruge kræfter på at udvide S-tog Høje Taastrup-Roskilde eller Farum-Slangerup eller Hillerød op langs lokalbanerne. Måske endda forlængelse af Linje F?