Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)
Jeg synes der er 2 problemer i de løsninger der diskuteres.
Det ene er at HH-tunellen som den er skitseret ikke kører ind til Helsingør! Dvs.ingen direkte forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Det skulle da være hvis man lægger tunnelen ind under den nuværende Helsingør station og så over under Helsingborg Station. Der skal nogle store sving til for at få sporforbindelse med Helsingborg Station. Fjerntog til Göteborg den vej vil ikke være attraktivt p.gr.a. langsomme Kystbanetog. Godstog er i forvejen udelukket.
Europasporet går udenom Malmö/Lund. Hvor mange forbindelser vil der være fra Göteborg direkte til København? Gætter på at det vil være færre end SJ's X2000 Stockholm-tog til København H. i normale tider - 5-7-tog/dag? Er det attraktivt? Eller kan godstog den vej være med til at betale for forbindelsen? Europasporet lyder som et meget dansk projekt. Jeg kan ikke forestille mig at man på den svenske side vil acceptere at Malmøområdet forbigåes.
P.Jensen