Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)
Hvilke tanker har I gjort jer om betjeningen aftener, nat og weekender? Er det med 50% antallet af tog aftener og 33% af togene om natten?
Godt spørgsmål. Køremønsteret i dagtimerne er beskrevet i NJS 2 videoen omkring 3. minut. Forhåbentligt kan man med førerløse tog holde frekvensen høj og gøre toget kortere hen på aftenen.
Mht natkøreplanen ville jeg lade alle natlinjerne gå via Boulevardbanen, og dermed ligne den nuværende natkøreplan til forveksling. Betjeningen af Eksprestunnelen vil så blot være serviceret af tog som kører i pendul mellem de fire knudepunkter (Ny Ellebjerg / Valby / Emdrup / Hellerup - eller førstkommende vendespor herefter). Et fejeblad der sikrer, at man altid kan komme ud og kan skifte til de ”rigtige” nattog. Derved prioriteres en hyppig servicering mellem Indre by og forstæderne. Det vil blot udvande værdien af de ”rigtige” nattog hvis der ikke fokuseres på servicering af Hovedbanegård og Nørreport tænker jeg