Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)
I del 4 argumenteres der for hvorfor den planlagte M5 metro til Lynetteholmen vil få rigtig svært ved at løse den opgave den er bestilt til at løse. Med mindre der kommer en Eksprestunnel på Sjællandssiden, forstås Det er friske udmeldinger - ser frem til kommentarerne her på sitet
.
Umiddelbart er det en fin ide at lade M5 gå længere sydpå på Amager. Men København og Malmø kommuner er vist ret enige om at der skal etableres en metro til Malmø (M5 Vest forlænget). Dette vil medføre markant flere passagerer i M5 Vest, og dermed "berettige" at den ikke i første omgang aflaster havnesnittet mærkbart. For rejsende fra Malmø vil det give en forlænget rejsetid med de ekstra stop på Amager.
En af de fordele der påpegedes i rapporten om M5 Vest løsningen er at den er bedre forberedt for forlængelse mod Malmø end M5 og M6.
Men i øvrigt godt gået at I opdagede at M5 Vest ikke løser et af de vigtige problemer den officielt er sat i verden for.
Men som det fremgår af en anden tråd i dag, så er der slet ikke kapacitetsproblemer på M1/M2 på denne side af 2035, og med 4 vognsløsningen er problemet løst indtil 2070. Så M5 Vest er ikke nødvendig de næste 50 år til at aflaste havnesnittet
Man kan jo få den mistanke at det med havnesnittet bare er et lidt løst argumentere for endnu en metrolinje. Eller også har metroselskabet glem at fortælle Københavns kommune at Metroselskabet allerede har løst problemet (med ændret sædeopstilling og indkøb af 8 ekstra togsæt).
Poul
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k