Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)
Gerne - og jeg udtrykte mig måske forkert ved at bruge betegnelsen "vendespor" - jeg mente 2 spor at vende i, underforstået 2 perronspor. 6 tog - 2 spor - det giver 3 tog i hvert spor. 3 tog i et spor, hvis det skal være robust, så er det nok maks. 15 minutters holdetid.
At lave deciderede vendespor kan være ønskeligt, men også dyrt. Ikke kun i anlæg men også i drift. Det kræver f.eks. at toget rangeres væk, "vender" og rangeres tilbage igen. I dele af denne tid skal der være personale. Hvis der vendes i et perronspor kan personalet få en (lille) pause. Mit gæt vil være at sådan tænker togoperatøren - sådan tænkes i hvert fald i logistikverdenen - "Tid er penge".
JH
Jeg ved ikke lige hvad kapacitetsforskellen er mellem at vende ved spor 1 og 2 sammenlignet med et decideret vendespor.
Siden at man kan vende tog hvert 10. minut med 2 spor er der måske ikke behov for mere - medmindre der er brug for mere aflastning af København H og/eller Østerport.