Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)

af KKLD, 10/9 2020, 09:04 (1533 dage siden) @ Jens Hansen

Gerne - og jeg udtrykte mig måske forkert ved at bruge betegnelsen "vendespor" - jeg mente 2 spor at vende i, underforstået 2 perronspor. 6 tog - 2 spor - det giver 3 tog i hvert spor. 3 tog i et spor, hvis det skal være robust, så er det nok maks. 15 minutters holdetid.

At lave deciderede vendespor kan være ønskeligt, men også dyrt. Ikke kun i anlæg men også i drift. Det kræver f.eks. at toget rangeres væk, "vender" og rangeres tilbage igen. I dele af denne tid skal der være personale. Hvis der vendes i et perronspor kan personalet få en (lille) pause. Mit gæt vil være at sådan tænker togoperatøren - sådan tænkes i hvert fald i logistikverdenen - "Tid er penge".

JH

Jeg ved ikke lige hvad kapacitetsforskellen er mellem at vende ved spor 1 og 2 sammenlignet med et decideret vendespor.

Siden at man kan vende tog hvert 10. minut med 2 spor er der måske ikke behov for mere - medmindre der er brug for mere aflastning af København H og/eller Østerport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak