Ekspresgruppen på NJS (Trafikpolitik)
Hej Poul
Jeg tænker nok sådan lidt på helheden!
Et er at man i et snævert område, som metroen reelt dækker, skaber meget god mobilitet, men hvorledes kommer folk "ind og ud af byen"?
Ekspresstunnellee er et eksempel på hvorledes der skabes mere mobilitet, på tværs og i en korridor, hvor der (måske?) er behov. Og udnytter ledig kapacitet i fingrene, til at køre mere. Altså undgår det centrale stykke.
Hvis vi skal have flere over i den kollektive trafik, skal den vækste. Det gøres bedst ved en højere frekvens, hurtigere rejsetider og en høj pålidelighed.
Fint med mere metro, og mere s-tog, men bør der ikke ses på problematikken i et større perspektiv - hvor også regionaltog og fjerntog spiller en større rolle. Hvordan får vi f.eks. plads til flere internationale tog, når Femern åbner? Og hvad med Stockholm, Gøteborg, Oslo - kommer der noget derfra! Den traditionelle jernbane i området har jo ikke udviklet sig i mange år, og intet tyder på at der satses på den.
JH