Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)
Og selv om Esbjerg ikke har særligt store passagertal, er der et stort potentiale for superlyn Kbh.-Esbjerg med stop i Odense og Kolding. Med ny bane på Vestfyn i 2029 kan man køre 250 km/t på to strækninger mellem Kbh. og Esbjerg og 200 på resten.
Du har helt ret i at Esbjerg bliver behandlet stedmoderligt og tror pokker at der ikke er kunder når der ikke er lyntog og IC er bumletog vest for Kolding.
IC standser ikke i Brørup, Holsted, Gørding, Tjæreborg og (Jerne).
Næ, få nu et lyntog Kbh-Ringsted(for at samle sjællændere op*)-Odense-Kolding-Esbjerg. Der er lissom elektrificeret til Esbjerg, ikk?
Det er muligt at skifte til og fra lyntoget i Odense i begge retninger og være en halv time hurtigere fremme.
Så skal du håndplukke IC-toget. I K19 stoppede IC 1611, 133, 615, 117, 121 osv. osv på de nævnte trinbrædder. Det er nærmest undtagelsen at de ikke stopper.