Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)
Både med eller uden Kattegat ville jeg mene at man bør satse på Lillebælt før Vejle fjord. Men netop usikkerheden med Kattegat gør at der bør kigges på en Lillebælt først da den også gavner Syd- og Sønderjylland uagtet Kattegat og derudover agere som en forsikring mod den oprindelige Lillebæltsbro.
.
Ny Lillebæltsbro kan med 6 sparede minutter næsten erstatte Vejle fjordforbindelsens 8 sparede minutter. Men der kommer altså til at mangle 2 minutter i at opfylde timemodellen.
Samtidig er der som bekendt forlig om Togfonden og enhedslisten indgår i dette forlig. De vil helt sikkert modsætte sig at lade en kombineret bro (biler+tog) "foreløbigt erstatte" en Vejle Fjordforbindelse, da de (mig bekendt) er imod enhver infrastruktur, som forbedrer mulighederne for bilister.
Derfor er Togfondens projekter det fundament jeg har baseret strategien på. Mit mål er at fremlægge en langsigtet strategi som jeg samtidig tror på er politisk mulig i det nuværende folketing.
Poul
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k