Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)
Du kan nævne at både Tyskland med Deutschland takt og Sverige med nye stambaner er ved at færdiggøre langsigtede strategier for jernbanen.
Det er et oplagt tidspunkt at udarbejde en langsigtet strategi, og koordinere den med nabolandene.
.
Jeg har puslet lidt med følgende:Skandinavisk vision: 3 hovedstæder - 3 timer – 3 årtier
Altså at forbinde Oslo, Stockholm og København med tog på 3 timer i løbet af de næste 30 år (2050).
3 timer er interessant fordi toget erfaringsmæssigt så begynder at kunne konkurrere med fly.København-Oslo
Der ligger en særdeles omfattende og detaljeret analyse af København-Oslo på
http://8millioncity.com/Her er detaljeret anført hvad der kræves for at reducere rejsetiden fra 8 til 4 timer, udelukkende ved hastigheder på 200 og 250 km/t. Øger man ambitionen kræves at nogle strækninger anlægges for 320 km/t, og enten at en ny HH forbindelse og kystbanen anvendes, eller at en "Landskronatunnel" anlægges.
Det er bemærkelsesværdigt at man i Sverige overhovedet ikke tænker på højhastighedsbane Malmø-Gøteborg. Sveriges 2. og 3. største by. Man laver kun mindre opgraderinger til 200 km/time i disse år. Det vil kræve at Danmark og Norge presser Svenskerne, hvis der skal ske mere. (Payback for at Svenskerne har presset Danmark i så mange år for Femern og Øresundsforbindelserne, så de kan komme ned i Europa! )
.Stockholm-Oslo
Der findes allerede en detaljeret svensk/norsk rapport om hvad der kræves for at opnå 3 timer Stockholm-Oslo.
Pr. tager det ca. 5 timer mellem Stockholm og Oslo. Hvilket er omkring 1½ time mindre end for et par år siden. Men ved simpelthen bare at prioritere dette tog i køreplanen har man foretaget denne kraftige reduktion. Resultatet er over al forventning, og man har for nylig øget antallet af afgange.http://jernbanemagasinet.no/artikler/slik-reduseres-reisetiden-til-tre-timer-oslo-stock...
København-Stockholm
De 3 timer var oprindeligt planlagt i forbindelse med de nye 320 km/t svenske stambaner. Stockholm-Malmø 2,5 timer. Men efter Østlænken er besluttet anlagt for kun 250 km/t opnås det ikke længere automatisk idet rejsetiden Stockholm-Malmø bliver ca 2 timer 45 minutter. Den manglende tid kan delvist indhentes ved en markant hastighedsopgradering af Øresundsforbindelsen.København-Hamborg
Det næste naturlige skridt her er at reducere rejsetiden fra de kommende 2,5 til 2 timer. Men med den store usikkerhed der pt. præger Femern forbindelsen, herunder ikke mindst usikkerheden om finansieringen af den tyske strækning, så tror jeg ikke der er grobund pt. for at foreslå at man ser på dette.Poul
Fraset Hamburg er det irrelevant for dansk jernbane.
Tog fra Oslo og Stockholm skal over Malmø og Øresundsbroen.
Fokuser på det som batter og gør en forskel. Nemlig at få mange flere over i toget fra motorvejene!
Det kræver ekstra spor, dublering af forbindelserne over Storebælt og Lille Bælt samt fra Ringsted til Aarhus
Glem Kattegat.
Unødig støj som gavner ret lidt og betyder færre penge til ordentligt fjerntrafik i HELE Danmark.