Hobro og Timemodellen og Superlyntogene (Trafikpolitik)
Dengang vidste man ikke at Nordjyske Jernbaner kommer til at køre lokaltog ned til Hobro om få år (K22?)
Kigger man i Trafikplan for statens jernbaner figur 74 vil man da også se at det foreslås at Superlyn i 2027 standser i Hobro foruden Randers
På samme måde som jeg håber, Sharfenberg har ret, håber jeg også, at du får ret.
NJ vil ganske rigtigt gerne køre helt ned til Hobro; men det er indtil videre blot et ønske. Intet er aftalt mellem stat og region - men det kan jo komme, og det vil være en god løsning.
Hvis NJ kommer til at køre helt til Hobro, vil det være logisk, at Superlyntogene gør stop i Hobro. Enig. Spørgsmålet er blot, om der er plads til det i køreplanen og det er der umiddelbart intet, der tyder på.
En ekstra standsning i Hobro "koster" tidsmæssigt ikke lige så meget som så mange andre andre steder, idet gennemkørselshastigheden i Hobro ligger på 80-90 km/t og den bliver formentlig ikke øget i fremtiden(?). Men det bliver alligevel svært at finde 1-1½-2 minutter i køreplanen. Måske Lasse kan kaste lys over, om dét problem kan løses ved at købe noget materiel med en god accelerationsevne.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
.
Nordjyske Jernbaner satser åbenlyst på at komme til at køre til Hobro:https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141346
Poul
Det er ikke muligt for Nordjyske Jernbaner at køre til Hobro før Signalprogrammet er udrullet på strækningen. Det forventes at ske i 2024 med ibrugtagning fra K25. Indtil da er det meningen at de ekstra togsæt skal udlejes. Der har været tale om at tre af de nye togsæt skulle udlejes til Lokaltog.
--
Mvh Anders