Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitse til en ambitiøs strategi for jernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af Gæst42, 4/7 2020, 17:47 (1603 dage siden) @ Niels Bak

Der savnes også en beslutning om Kattegat eller ej. Det har en betydning for hvilket niveau af investeringer i Østjylland, som skal foretages, da behovet for gennemkørende tog uden stop ved de mellemstore stationer reduceres markant. For resten af Sydjylland burde det derimod ikke give de helt store konsekvenser. Opgraderinger frem til Lillebælt skal laves uanset og inden Kattegat alligevel, og dermed give de fordele for Kolding/Esbjerg/Sønderjylland, som er planlagte, og endda med flere muligheder på længere sigt, da der bliver frigivet kapacitet. Kun den direkte forbindelse Odense-Århus vil blive ringere end uden Kattegat.

Både med eller uden Kattegat ville jeg mene at man bør satse på Lillebælt før Vejle fjord. Men netop usikkerheden med Kattegat gør at der bør kigges på en Lillebælt først da den også gavner Syd- og Sønderjylland uagtet Kattegat og derudover agere som en forsikring mod den oprindelige Lillebæltsbro.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere
DSB MO1820Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak